به گزارش ایکنا، محمد صادق احمدی، نویسنده این اثر است و عامل اصلی تدوین این کتاب را، خلأ آثار فارسی توصیفی تحلیلی عاری از تعصبات در زمینه تاریخ مسیحیت بیان کرده است. در این اثر سعی بر آن بوده است تا تاریخ کلیساهای دیگر در کنار تاریخ کلیسای کاتولیک و تاریخ کلیسای ایران در هر قرن بررسی شود.
در این کتاب پس از بررسی بسترهای پیدایش مسیحیت، تمام وقایع بر اساس قرون آنها مورد بررسی و ارزیابی قرار میگیرد. نگارنده در مباحث قرن اول به مسائلی نظیر ظهور عیسای ناصری و وقایع دوران حیات و مصلوب شدن وی، دوره رسولان و دوران اختلاف رسولان میپردازد.
در قرن دوم نگارنده به بدعتها و گرایشهای نو نظیر گنوسیها، مارکیونیها و مونتانیستها، پدران کلیسا و وضعیت کلیسای ایران در قرن دوم میپردازد. قرن سوم شامل گرایشها و اعتراضها به الاهیات کلیسایی، آیین مانی، مسیحیت یهودی و مسیحیت ارمنستان میپردازد.
نویسنده مباحث قرن چهارم تا چهاردهم را اختصاص به مسائلی نظیر جایگاه عیسی مسیح، نظام و جایگاه پاپ، رهبانیت، ظهور اسلام و تاثیر آن بر مسیحیت، جنگهای صلیبی، تفتیش عقاید و اندیشمندان بزرگ این قرون و... میدهد. رنسانس، اومانیسم و سقوط مسیحیت بیزانسی از مهمترین مباحث فصل پانزدهم است. از قرن شانزدهم به بعد شاهد پیدایش نهضتهای اصلاحی نظیر الاهیات اسکولاستیک، نهضت اصلاحگرایی لوتری، اصلاحات در کشورهای مسیحی مانند فرانسه، هلند، اسکاتلند، وجود خشونت در جنبشهای پروتستانی و ظهور گروههای جدید در بطن کلیسا هستیم.
تدوینگران این اثر، قرن هجدهم را بر اساس جریانهای فکری مانند، دئیسم، عقل گرایی، اصالت تجربه و متدیستها مورد ارزیابی قرار میدهد. بر اساس پژوهشهای این مؤلف قرن نوزدهم میلادی، علاوه بر بحران مشروعیت دستگاه پاپ، شامل نهضتها متعدد دیگری نظیر نهضت آکسفورد، نهضت کتاب مقدس و ظهور فرقههای جدید مانند شاهدان یهوه، مورمونها، ادونتیسم و... است.
الهیدانان لیبرال حفظ برخی اصول را لازم می دانستند و برای مفاهیم غیر اصولی مانند گناه نخستین، خدا بودن عیسی و فدیه او که با خرد انسان در تضاد بود ارزشی قائل نبوند و گاهی این مفاهیم را ساخته ذهن اندیشمندان نخستین میدانستند که از ادیان بتپرستی الهام گرفته بودند.
نویسنده این مجلد در فصل آخر به مسائلی همچون مدرنیسم، فمینسیم، پست لیبرالیسم،گسترش مارکسیسم، جنگ جهانی و ... میپردازد.
انتهای پیام